Most drogowy im. Marszałka Józefa Piłsudskiego - 2
Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
nasztorun.c0.pl

Gadu-Gadu Kontakt

Zagadaj na nr: 24915357
Użytkownik 1:

Archive



Katalog stron

Pogoda

Zobacz jaka jest prognoza dla twojej okolicy.

Zaloguj się



Odwiedzili nas.

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterToday32
mod_vvisit_counterYesterday2
mod_vvisit_counterThis Week40
mod_vvisit_counterLast week42
mod_vvisit_counterThis Month87
mod_vvisit_counterLast month141
mod_vvisit_counterAll Days41836

Aktualnie: gości 30 połączonych
Your IP: : 54.234.255.29
 , 
Today: grudnia 13, 2017

Mini galeria

PDF Drukuj Email
środa, 23 listopada 2011 19:31
Spis treści
Most drogowy im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
1
2
Wszystkie strony

 

           „ Słowo pomorskie” zamieściło na łamach gazety ankietę z propozycjami dwunastu nazw plus wolne miejsce na propozycje własne czytelników. Redakcja zaproponowała następujące propozycje: Most Bolesława Chrobrego, Grunwaldzki, Jagielloński, Kopernika, Króla Olbrachta, Mestwina, Most Polski, Świętopełka, Tramwajowy, Warmiński, Wielkomiejski, Wolności. Ankieta cieszyła się bardzo duża popularnością. Propozycje nazwy pochodziły nie tylko z Torunia i Pomorza ale także nawet z poznania czy Górnego Śląska. Wśród nazw na które wskazywali czytelnicy w pustym polu warto odnotować takie nazwy jak: most Wilsona, Jana III Sobieskiego, Kazimierza Wielkiego, Mieszka I, Zygmunta III Wazy, ks. Skorupki, Sienkiewicza, św. Barbary, Kościuszki, Poniatowskiego, Błękitny, Podgórski, Wyzwolenia, Nowy, Pokoju, królowej Wandy, Paderewskiego, Piastowski i wiele,wiele innych.

          Ogłoszenie wyników plebiscytu nastąpiło 25 marca 1934 roku. I tak w głosowaniu brało 1336 osób a najwięcej uzyskała nazwa „Most Kopernika” na którą zagłosowało 994 osoby. Od tego czasu prasa i wszyscy mówiący o nowym moście używali tej nazwy, gdyż sądzono, że tak szerokie grono mieszkańców Torunia i Pomorza nie pozostanie bez echa. Tymczasem na posiedzeniu zarządu miasta 5 listopada 1934 roku zapadła uchwała, że nowy most będzie nosić nazwę „ Most Marszałka Piłsudskiego” Uchwałę jeszcze musiała zatwierdzić rada miasta co też 7 listopada uczyniła.

          Gazeta skomentowała wybór nazwy, takim to oto dowcipem: „Czy słyszałeś, że krzywa wieża ma zostać wyprostowana?” - „A to dlaczego?” - „Bo znajdując się w pobliżu mostu Piłsudskiego musi stać na baczność!”

          W okresie PRL-u most stał się bezimienny. Po 1989 roku znów most za sprawą Rady Miasta powrócił do swojej pierwotnej nazwy.

          Most toruński w liczbach przedstawia się następująco:

5 przęseł nurtowych (parabolicznych o wymiarach 130 m długości i wysokości max 20 metrów)

3 przęsła brzegowe (prostokątne o wymiarach 78 metrów długości i 10,5 wysokości)

898 całkowita długość mostu (8 przęseł i 2 metrowe odstępy na złączach)

ok. 500.000 stalowych nitów (105 ton) łączących całą konstrukcję.

15.000.000 złotych – koszt rozbiórki , przeniesienia oraz montowania mostu

3.000.000 złotych – dług miasta Torunia wraz z odsetkami w Banku Gospodarstwa Krajowego.

200 – osób (monterów, cieśli i murarzy) pracowało przy rozbiórce w Opaleniu.

          Dzieje toruńskiego już mostu były mocno skomplikowane, gdyż był on wysadzany podczas II wojny światowej. Po raz pierwszy we wrześniu 1939 roku przez wojsko polskie, po zajęciu Torunia przez wojska niemieckie. Został on wówczas odbudowany przez Niemców. I po raz drugi został zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 roku. Został odbudowany przez Polaków w 1950 roku.

          Oficjalnie pierwszą linię tramwajową otwarto 11 listopada 1934 na Podgórz. Zamknięto ją w 1984 roku z powodu ogromnego przeciążenia ruchu na moście. A więc tramwaj toruński kursował na drugi brzeg Wisły 50 lat.

           W 2007 roku most toruński doczekał się nowoczesnej iluminacji.

          Z ciekawostek można odnotować, że most toruński brał udział w kilku filmach fabularnych m.in. „Zamach” (1958) w reżyserii Jerzego Passendorfera, w serialu „Czterej pancerni i pies” dojazd do mostu naśladował Warszawę.

          Obecnie most drogowy jest częścią drogi krajowej nr 1 czyli głównej trasy polskiej. Ostatnie badania wykazały, ze w ciągu doby przez most toruński przejeżdża ok 45 tysięcy samochodów dziennie. Pomimo tak wielkiej liczby aut staruszek się jakoś trzyma, co świadczy tylko o tym, że most ten był zbudowany jak na tamte czasy bardzo nowocześnie i trwale. Złapaniem oddechu dla mostu i jego szansy na kapitalny remont można upatrywać w rozpoczętej budowie nowego mostu w Toruniu, którego budowa ma się zakończyć w 2013 roku. Oby wówczas po kapitalnym remoncie, most imienia marszałka Józefa Piłsudzkiego służył torunianom jeszcze 100 lat. I to nie tylko jako przeprawa przez Wisłę na lewą stronę miasta, ale również do podziwiania fantastycznej panoramy naszego miasta.  

Do artykułu wykorzystano materiały z:

http://kpbc.umk.pl

http://www.kolmatej.republika.pl

http://wikipedia.pl

http://www.westpreussen-online.de/

http://www.chem.univ.gda.pl

http://www.ekspres.bydgoski.pl

http://www.trakcja.one.pl 

Zdjęcia pochodzą z:

Mapy google, Narodowego archiwum cyfrowego oraz z moich zasobów.

  

 

 

 

 

 

 

 

 ww



 
Katalog Stron qlWeb darmowe wpisy strony www Darmowy Katalog Stron WWW Darmowy katalog stron internetowych katalog.inforam.pl